“Dat Amazon voor Antwerpen kiest, is een statement naar Bol.com”: Amerikaanse webgigant bouwt bezorgcentrum op Blue Gate

pilootprojecten
Openbaar domein

Antwerpen De Amerikaanse webwinkel Amazon bouwt in het zuiden van Antwerpen zijn eerste Belgische bezorgcentrum voor pakjes.

Vanop het bedrijventerrein Blue Gate wil het met meer dan tweehonderd chauffeurs de ruime regio bedienen. “Dat Amazon zich in Antwerpen vestigt, is best speciaal”, zegt econoom Roel Gevaers (UAntwerpen).

Steven Vankerckhoven

De bouw van het depot op Blue Gate was al in alle stilte bezig, maar nu is er ook een naam opgeplakt: Amazon. Tegen eind dit jaar moet het operationeel zijn. Pakjes vanuit de grote sorteercentra van Amazon in onder meer Frankrijk en Duitsland zullen toekomen op Blue Gate en vandaar verdeeld worden “over het stadscentrum en de wijde Antwerpse rand”.

Hoeveel de investering bedraagt, maakt Amazon niet bekend. De vestiging levert meer dan vijftig directe jobs op. De levering van de pakjes zal Amazon niet op zich nemen. Daarvoor blijft het samenwerken met partners zoals Bpost en lokale bezorgbedrijven.

Strategische ligging

Dat de Amerikanen voor Antwerpen kiezen, dankt de stad aan haar strategische ligging, aldus het kabinet van schepen voor Economie Erica Caluwaerts (Open Vld). Toch is het bijzonder dat Amazon naar Antwerpen komt, zegt professor Roel Gevaers van de Universiteit Antwerpen (UA), gespecialiseerd in e-commerce. “Voor Amazon is dit best een grote stap, omdat het zich focust op de grote landen zoals Frankrijk en Duitsland en zich daar rond de grote steden vestigt. In Amsterdam kwam er vorig jaar een hub bij naast de luchthaven Schiphol. Als je op de wereldkaart kijkt naar waar Amazon actief is, is de stad Antwerpen zeker niet bij de grootsten.”

Gevaers ziet twee belangrijke redenen waarom Amazon hier zijn depot optrekt. “Proportioneel gezien staat Amazon sterker in Brussel en Wallonië. Maar door zich in Antwerpen te vestigen, gaat het openlijk de strijd met Bol.com aan, dat in Vlaanderen de populairste webwinkel is. Daarnaast is Antwerpen als mobiliteitsknooppunt niet alleen goed gepositioneerd om Brussel, maar ook Rotterdam te bedienen. Het bedrijf verwijst naar de wijde Antwerpse omgeving, maar daar zal ongetwijfeld ook een deel van Nederland bijzitten. Opnieuw een statement naar Bol.com.”

Duurzame distributie

Dat Amazon specifiek op Blue Gate neerstrijkt, is opmerkelijk. De site is ontwikkeld als ‘eco-effectief watergebonden bedrijventerrein’. Wie een plaatsje op Blue Gate wil innemen, moet aantoonbaar inzetten op ecologie en groene energie, zowel wat de infrastructuur als de activiteiten betreft.

“Amazon had geen enkel bezwaar tegen onze strenge vestigingsvoorwaarden”, zegt bestuurder Peter Garré van Bopro, dat Blue Gate ontwikkelt. “Bovendien past de uitrol van een stedelijk distributienetwerk in onze duurzame visie.” Die distributie zal gebeuren met emissieloze voertuigen. “We trekken een parkeergebouw van vijf verdiepingen op voor zeshonderd elektrische voertuigen“, zegt Jo De Wolf van Montea, dat instaat voor het logistieke deel van Blue Gate. Het ‘watergebonden’ element is niet aanwezig: Amazon zal geen gebruik maken van binnenvaart.

Amazon kwam in het buitenland al verschillende keren negatief in het nieuws met slechte arbeidsvoorwaarden. Maar ook daar maken ze zich bij Blue Gate geen zorgen over. “Amazon garandeert aan de zelfstandige pakjesbezorgers dezelfde sociale rechten als zijn personeel”, zegt Peter Garré.

Trots

De komst van Amazon vervult Bopro en het Antwerpse stadsbestuur met trots. Toevallig gisteren werd Antwerpen in de Britse zakenkrant Financial Times nog op de eerste plaats gezet voor de strategie om buitenlandse investeerders aan te trekken, in de categorie Europese steden onder de twee miljoen inwoners. Veel grotere namen dan Amazon kan je in elk geval niet aantrekken. Op jaarbasis is de Amerikaanse webgigant goed voor een omzet van 414 miljard euro.

Wie zit er al op Blue Gate?

Blue Gate is een bedrijventerrein op de voormalige site Petroleum-Zuid dat na de intensieve sanering van de gronden vooral duurzame bedrijven wil aantrekken. Deze namen zijn er al gevestigd.

DHL Express : in maart vorig jaar opende de bezorgdienst er zijn nieuwe CityHub voor de Antwerpse regio. Het distributiecentrum levert gemiddeld 50.000 pakjes per week in de stad Antwerpen en de randgemeenten.

BlueChem : deze gedeelde kantoor- en laboruimte voor duurzame chemie huist een mix van start-ups en grotere bedrijven. Ten laatste in 2023 zal het gebouw helemaal volzitten.

BlueApp : een kenniscentrum waar onderzoekers werken op duurzame oplossingen voor de chemiesector. Het ligt niet toevallig naast BlueChem. De eerste gebruikers zullen er dit jaar intrekken.

Plein Publiek : een evenementenlocatie met rooftopbar, padelvelden en de vermaarde serre waar al menig feestje heeft plaatsgevonden. Daarnaast wil Plein Publiek nog meer uitgroeien tot een kenniscentrum voor circulaire economie.

In de loop van dit jaar worden nog vier à vijf nieuwe spelers op Blue Gate verwacht. Maar die handtekeningen zijn nog niet gezet.

Deel dit bericht: