Stad Antwerpen keurde het definitieve ontwerp voor de fietsstraat in de Walstraat in Hoboken goed. De stad rolde deze fietsstraat al in 2020 versneld uit, aan de hand van markeringen en borden. In 2023 zal ze definitief worden aangelegd met rode asfalt en een overrijdbare middenstrook.
Stad Antwerpen wil de vlotte en veilige doorstroming van fietsers steeds verbeteren en hen meer plaats geven. Dat doet ze onder meer door de inrichting van fietsstraten die zoveel mogelijk op elkaar en op bestaande fietsroutes aansluiten. Intussen is er al een netwerk van 19 kilometer van dergelijke fietsstraten in de stad.
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Als we meer mensen op de fiets willen krijgen, moeten we veilige en comfortabele infrastructuur aanbieden. Daar waar het kan en meerwaarde biedt, leggen we fietsstraten aan.”
De Walstraat maakt deel uit van een fietsas die Hoboken met de wijk Valaar in Wilrijk verbindt. Die route loopt van de Vinkeveldenstraat via het Vinkeveldenplein, de Antverpiastraat, Walstraat, Oudestraat (fietspad), Meerlenhoflaan, Eikenlei, Salesianenlaan, Den Brem (doodlopende straat) en Bosheidelaan tot de Gebroeders de Wachterstraat.
Verkeersveiligheidsingrepen
In een fietsstraat zijn fietsers de belangrijkste weggebruikers, maar zijn ook wagens toegelaten. Fietsers mogen in elke richting de helft van de rijbaan langs de rechterzijde gebruiken. Men mag er maximum 30 kilometer per uur rijden en wagens en motoren mogen de fietsers nooit inhalen.
De Walstraat zal in 2023 een rode asfaltlaag krijgen, zodat het voor alle weggebruikers duidelijk is dat het een fietsstraat is. Daarnaast komt er een overrijdbare middenstrook die de straat visueel opdeelt in twee rijstroken, zodat gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd om fietsers in te halen.