Een online platform dat duurzame mode promoot, een project van digitale mode voor de game-industrie en een digitaal platform voor kledingpatronen krijgen 150.000 euro steun van stad Antwerpen. Dat is het resultaat van een oproep bij modeondernemers naar innovatieve projecten die groei en internationalisering stimuleren.
Het economische beleid van stad Antwerpen focust op ondernemerschap en innovatie. Om bedrijven extra ondersteuning te bieden, lanceerde de stad al meerdere projectoproepen aan kleine en middelgrote ondernemingen met een vestiging of activiteiten in Antwerpen.
Een nieuwe oproep begin juni richtte zich specifiek op de modesector. Het was een oproep naar innovatieve projecten die zorgen voor groei en internationalisering, en die Antwerpen in de kijker zetten als aantrekkelijke stad om te ondernemen en investeren.
Uit 18 inzendingen koos een jury er 3 die financiële ondersteuning krijgen van de stad. In totaal voorziet de stad hiervoor 150.000 euro.
Drie geselecteerde projecten
Het gaat om de volgende 3 inzendingen:
- COSH! is een gebruiksvriendelijk online platform dat inmiddels 260.000 consumenten helpt om bewust te kiezen voor duurzame, ethisch geproduceerde kledij tijdens het fysiek winkelen bij lokale handelaars. Door nog meer in te zetten op digitalisering wil COSH! de groei van het online platform zelf versnellen. Ook wil het platform door anders gevisualiseerde duurzaamheidsscores het consumentenvertrouwen vergroten om bij lokale duurzame winkels te kopen.
- Mutani is een bureau dat digitale mode ontwikkelt voor de game-industrie door modeontwerpers en digitale ontwikkelaars te laten samenwerken. In het kader van hun project brengt het bureau 6 afgestudeerden van de opleiding Mode van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen samen met 6 digitale ontwikkelaars om hetzelfde aantal modelooks te ontwikkelen voor hun online catalogus.
- Polygonal wil een online platform ontwikkelen om kledingpatronen te ontwerpen, aan te passen en te delen. Een kledingpatroon wordt digitaal voorgesteld en gecombineerd met geavanceerde algoritmen. Op deze manier kan de vorm gepersonaliseerd worden naar de gewenste maten. Via een benchmarkcollectie worden de verschillende digitale werkstromen van het platform grondig getest en verfijnd. Het project breng experten in modeontwerp en productie samen met experten uit wiskunde en algoritmen.
Schepen voor economie, innovatie en digitalisering Claude Marinower: “Antwerpen staat wereldwijd bekend als een centrum van creativiteit en innovatief
ondernemerschap. Mode vormt daar een onderdeel van, en door de projecten gekozen uit deze oproep willen we creativiteit en innovatie maximaal verbinden. We ondersteunen en promoten tezelfdertijd lokaal modeondernemerschap.”
Naast de financiële ondersteuning begeleidt de stad de drie bedrijven om hun project uit te werken en doet ze aan matchmaking waar nodig.
Actie uit strategisch modeplan
Deze zomer keurde de stad haar strategisch plan ‘Wie mode zegt, zegt Antwerpen’ goed. Op basis van een grondige analyse formuleert het plan een toekomstvisie om de modesector in de stad te versterken, met inbegrip van een actieplan 2022-2025. De oproep naar innovatieve oplossingen aan bedrijven actief in de modesector is een van de eerste acties opgelijst in het modeplan.
“Eind augustus lanceerden we ons actieplan in het kader van mode”, meldt schepen Claude Marinower. “De oproep naar innovatieve modeprojecten is de eerste van 11 actiepunten die we uitvoeren. Ik ben blij dat we na dit traject al zo snel effectief actie zien. We zorgen er samen met de sector voor dat mode weer op nummer één staat in onze stad.”