Een uniek winkelconcept op de Meir, een nieuwe makerspace in The Beacon, een machine die basismateriaal voor mondmaskers produceert en met nieuwe technologie uitgeruste armbandjes voor grote sport- en cultuurevenementen. Maar ook een online monitoringsysteem waardoor ziekenhuispatiënten sneller naar huis kunnen, een uniek circulair schoonmaakproduct en vernieuwende software die afvalverwerkingsbedrijven in staat stelt om goedkoper te sorteren en meer te recycleren. Dat zijn de zeven inzendingen die de jury selecteerde na een stedelijke oproep naar innovatieve en oplossingen om de economie toekomstbestendig te maken. De bedrijven in kwestie krijgen nu samen één miljoen euro van de stad om hun voorstel verder uit te werken of te verwezenlijken.
Het economisch beleid van de stad Antwerpen focust op ondernemerschap en innovatie. De uitbouw van de innovatieclusters digitale, circulaire en creatieve economie moeten haar economie toekomstbestendig maken. In maart lanceerde de stad een oproep om innovatieve digitale oplossingen voor acute problemen in het kader van de coronacrisis te ontwikkelen. In juli volgde een oproep naar zowel analoge als digitale innovatieve oplossingen om de Antwerpse economie toekomstbestendig te maken.
Schepen voor economie, innovatie en digitalisering Claude Marinower: “We maakten als stad een fors bedrag vrij om innovatieve oplossingen te zoeken die onze Antwerpse economie futureproof maken. Als bevoegd schepen wil ik niet alleen onze ondernemers steunen, maar ook innovatie en digitalisering stimuleren. De Antwerpse metropool moet een trekkersrol spelen op het vlak van digitale innovatie.”
Ook deze nieuwe oproep naar innovatieve oplossingen bleek een succes. Na 6 weken hadden 110 bedrijven een voorstel conform de voorwaarden ingediend. Uit de inzendingen werd een shortlist van 19 voorstellen gemaakt. Daaruit koos een jury 7 bedrijven die een financiële bijdrage krijgen voor hun project. Afhankelijk van hun voorstel krijgen ze een bedrag van 25.000 tot 200.000 euro toegekend:
- Met het project Foster | The Future of Shopping zorgt Retailhub voor een unieke winkelervaring in hartje Antwerpen. Ondernemers testen concepten en shoppers ontdekken en beleven lokale producten, merken en toepassingen. Het project biedt faciliteiten aan een breed gamma van ondernemers zoals modelabels, retail- en horecazaken, maar ook start-ups en scale-ups. Succesvolle concepten kunnen daarna elders in de stad een plaats krijgen.
- IO Lab zal een makerspace opzetten in innovatiehub The Beacon. Dit initiatief van wetenschapper en uitvinder Anthony Liekens (bekend van tv-programma Team Scheire) wordt een ontmoetingsplaats voor zowel bedrijven, organisaties en kennisinstellingen als burgers. Samen bedenken ze constructieve ideeën en werken ze die uit tot oplossingen om de stad tijdens en na corona sterker maken. De makerspace draagt bij tot de lokale maakindustrie en creëert bovendien draagvlak voor Antwerpen als slimme stad.
- Talenco ontwikkelt een machine die het filtermateriaal maakt voor mondmaskers van hoge kwaliteit voor de gezondheidszorg. Het bedrijf wil dit materiaal produceren en aanleveren aan Belgische bedrijven die mondmaskers maken en hiervoor nu nog afhankelijk zijn van buitenlandse leveranciers. Op termijn wil het de machines ook in het buitenland verkopen, zodat meer lokale producenten ook daar het filtermateriaal kunnen maken.
- Met armbandjes die de social distancing garanderen, scoort technologiebedrijf Rombit internationaal in de industrie en de logistieke sector. Ze zijn echter te duur voor de sport- en cultuursector. Rombit zal nu een andere technologie testen om armbandjes te ontwikkelen voor contact tracing op sport- en cultuurevenementen. Als die test positief is, kunnen de bandjes op de markt gebracht worden om het organiseren van dergelijke evenementen volgens de coronamaatregelen te vergemakkelijken.
- Byteflies ontwikkelt sensortechnologie voor de zorgsector. Met behulp van een kit voor thuisgebruik kan zorgpersoneel van op afstand de gezondheidstoestand van herstellende COVID-19-patiënten opvolgen. Dit verlaagt de druk op het zorgpersoneel en zorgt voor meer gemoedsrust en comfort voor de patiënt. Met de stedelijke toelage kan een 600-tal ziekenhuispatiënten opgevolgd worden via telemonitoring. In de toekomst wil Byteflies uitbreiden naar andere chronische ziektes en naar het buitenland.
- Probibel is een start-up met een uniek circulair schoonmaakconcept, waarbij goedaardige microben gebruikt worden om hardnekkig vuil en slechte microben aan te pakken. De consument koopt enkel het actieve deel van het schoonmaakproduct (in parelvorm) aan en gebruikt het in combinatie met een herbruikbare sprayfles. Hierdoor wordt zowel op transport van water als van plastic bespaard. De start-up zal nu de productontwikkeling verfijnen alsook dit jaar nog een volledige productlijn ontwikkelen.
- Als ingenieur gespecialiseerd in artificiële intelligentie bedacht Rafaël Hautekiet een innovatieve oplossing genaamd PolyPerception om plastic verpakkingsafval beter te recycleren. Hij maakt hierbij gebruik van visuele identificatie en een op artificiële intelligentie gebaseerde analysetool. Het stedelijke budget zal dienen om zijn model verder te ontwikkelen. Afvalverwerkingsbedrijven kunnen de ontwikkelde software dan aanwenden om goedkoper te sorteren en meer herbruikbare materialen opnieuw in omloop te brengen.
Schepen Claude Marinower: “De coronacrisis zorgt ervoor dat de digitale transformatie van onze stad, samenleving en economie een versnelling hoger schakelt. Daardoor is er ook meer aandacht voor lokale en circulaire economische modellen. De geselecteerde projecten zullen een directe, positieve impact hebben op de economie en de maatschappij. Als stad belonen we deze innovatieve bedrijven, zodat ze verder kunnen groeien en waar mogelijk internationaliseren.”
Een brede waaier aan innovatie voor de toekomst
De jury met experten van de stad, BlueHealth Innovation Center, Digipolis, The Beacon en Vlaanderen Circulair was aangenaam verrast door de hoeveelheid inzendingen, de diversiteit en de kwaliteit ervan. Zo werden heel wat digitale en circulaire oplossingen ingediend, alsook oplossingen voor toepassingen in onder meer de haven, rond duurzame chemie, voor de medische sector en op het vlak van mode. Zowel grote als kleine bedrijven, start-ups en organisaties dienden een voorstel in. Het ging vooral om nieuwe projecten of bestaande projecten die een nieuwe doelgroep aanspreken.
De selectiecriteria voor de oproep waren het innovatiegehalte, de potentiële impact, de schaalbaarheid (met internationaal potentieel als pluspunt), de duurzaamheid en de snelle uitvoerbaarheid. Ook dit keer werden geen thema’s of beperkingen opgelegd. De stad begeleidt de winnaars om hun oplossing uit te werken en doet aan matchmaking met andere partijen waar nodig.
De zeven winnaars krijgen samen 1 miljoen euro uit het stedelijke compensatiefonds dat werd opgericht om onder meer Antwerpse bedrijven te wapenen tegen de coronacrisis. Daarnaast wordt er vanuit de middelen voor het programma economie onder bevoegdheid van schepen Claude Marinower een achtste project ondersteund.
Extra project rond duurzaamheid en imago van Antwerpse mode
Studio Yeswecan wil op drie pistes werken om de duurzaamheid en het imago van de Antwerpse modesector verbeteren. Het bureau zal in nauwe samenwerking met verschillende mensen uit de modesector een innovatieprogramma voor bedrijven en overheden opzetten. Het lanceren van een echte Antwerpse sneaker op basis van lokale materialen, expertise en infrastructuur moet als inspirerende casestudy voor mode en circulair design dienen. Ten slotte willen ze ook een uitgebreid netwerk en ecosysteem rond mode uitbouwen. ”Mode is een belangrijke pijler voor onze economie”, vult schepen Claude Marinower aan. “Vandaar dat we ook aan dit project een bijdrage hebben toegekend.”