Dressed by Antwerp: (inter)nationale beroemdheden zetten Antwerpen als modestad in de spotlights

pilootprojecten
Openbaar domein

Als modehoofdstad van Vlaanderen is Antwerpen al decennialang een aantrekkingspool voor modestudenten, ontwerpers, bedrijven, shop- én modeliefhebbers. In de nieuwe campagne Dressed by Antwerp zetten Elodie Ouedraogo en Tom Smith, beiden liefhebbers van Antwerpse mode, Antwerpen als modestad in de schijnwerpers. De voormalig atlete en olympisch kampioene en de frontman van Editors werden gekleed door masterstudenten van de wereldvermaarde modeopleiding van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen.

De campagne Dressed by Antwerp toont de mondiale invloed van de Antwerpse modescene door beroemde fans van Antwerpse mode te laten poseren in gloednieuwe creaties van de modestudenten Shuting Qiu (China), Nick Haemels (België) en Julia Ballardt (Duitsland). Vandaag zitten zij in hun masterjaar aan de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. De academie is al decennialang een van de meest invloedrijke modescholen ter wereld en levert studenten van wereldniveau die vlot hun weg vinden naar sleutelposities bij grote modehuizen in binnen- en buitenland. Zo is oud-student Demna Gvasalia nu creatief directeur bij Balenciaga, werden Rushemy Botter en partner Lisi Herrebrugh onlangs aangesteld bij Nina Ricci en oogst Glenn Martens internationale lof met Y/Project.

Elodie Ouedraogo & Tom Smith: liefhebbers van Antwerpse mode

Voor de campagne zegden Elodie Ouedraogo, voormalig atlete en Olympisch medaillewinnaar, en Tom Smith, frontman van de Britse rockband Editors, toe. Beiden hebben een hart voor Antwerpse mode. “Het wordt vaak in eigen land onderschat hoe beroemd Antwerpen eigenlijk is in de internationale modescene. Maar de Modeacademie heeft zoveel talent voortgebracht, tal van grote modehuizen hebben Belgen of ontwerpers uit onze Academie binnengehaald”, aldus Elodie.

Het allereerste designstuk dat Elodie kocht was een ontwerp van Dries Van Noten uit een stockverkoop. “Stockverkopen vind ik ideaal om op een budgetvriendelijke manier het werk van een bepaalde ontwerper te leren kennen. Als ik in Antwerpen ben, passeer ik geregeld bij A.F. Vandevorst, Christian Wijnants of Dries Van Noten. Ik koop heel bewust vaak Belgisch. Dat is een keuze die ik graag maak. Ik heb ook zelf m’n eigen modelabel (42I54) en ben me heel bewust van de kostprijs van kleding van hoge kwaliteit. De knowhow in ons land is van topniveau.”

Tom Smith droeg in het verleden al ontwerpen van Dries Van Noten on stage en bezocht samen met de band zijn winkel/atelier in Antwerpen: “Ik bewonder het dat de stad Antwerpen haar modescene in de spotlights zet. Dat klopt helemaal bij het beeld dat ik van de stad heb. Er is hier een speciale vibe: minder evidente, avant-garde ideeën in de kunsten worden hier omarmd.”

Antwerpse mode heeft ook andere wereldberoemde fans. Zo draagt Tilda Swinton vaak creaties van Haider Ackermann. Kanye West is op zijn beurt fan van Vetements, waarvoor Demna Gvasalia ook ontwerpt, en Martin Margiela. Voormalig first lady Michelle Obama werd al gespot in creaties van Dries Van Noten.

Campagne voor internationale transporthubs en Antwerpenaars

De campagne zal vanaf 8 februari te zien zijn op internationale luchthavens en treinstations waar toeristen en zakenreizigers passeren. De ideale plek om uit te pakken met een van de belangrijkste troeven van de stad Antwerpen. Claude Marinower, schepen voor marketing en communicatie, licht toe: “Met deze campagne willen we enerzijds onze modereputatie bij (internationale) mode- en shoppingliefhebbers versterken. Anderzijds willen we ook de (internationale) modehuizen en retailers overtuigen om zich te vestigen in een modestad met mondiale invloed en ruime afzetmarkt.”

De campagne is vanaf vandaag ook te zien in het shoppinghart van Antwerpen op een gevelbrede banner in de Huidevettersstraat. Passanten kunnen er Elodie bewonderen in een outfit van Shuting Qiu.

In aanloop naar de jaarlijkse modeshow van de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen begin juni 2019, zal de campagne nog meer in de stad Antwerpen zelf te zien zijn. Schepen Marinower: “We hopen zo alle Antwerpenaars te kunnen laten ervaren wat een invloedrijke stad Antwerpen wel niet is op modevlak, daar mogen we met zijn allen heel erg trots op zijn.”

De mode-ontwerpers die de celebs kleedden

Shuting Qiu startte haar modestudies in China, maar haar fascinatie voor de Antwerpse Zes bracht haar naar Antwerpen. “De Antwerpse mode-esthetiek is uniek en anders. Doordat ik mijn studies in Antwerpen gedaan heb, voel ik echt dat ik een eigen herkenbare stijl heb kunnen creëren en daar ben ik erg fier op.” En dat wordt opgepikt, want uit een wereldwijde selectie werd Shuting vorig jaar gekozen om haar collectie voor te stellen op New York Fashion Week, wat haar een passage in Vogue Magazine opleverde.

Nick Haemels is geboren en getogen in het Antwerpse. “Antwerpen is geen Londen of Parijs en dat maakt het zo interessant. Antwerpen is eigenlijk een outsider. Je kan je als ontwerper vrijer ontplooien. En dat loont als je ziet waar de ontwerpers die hier afstuderen overal in de wereld terechtkomen.”

De dag dat Julia Ballardt naar de modeshow van de academie kwam kijken, wist ze meteen dat ze hier als ontwerper wilde staan in plaats van als bezoeker. “Ik had eindelijk de plek gevonden waar ik zou gestimuleerd worden om draagbaarheid optimaal te combineren met artistieke vrijheid. Ik voelde dat Antwerpen de plek was om die droom waar te maken. Deze academie voelde aan als de meest vrijgevochten van allemaal. ”

Deel dit bericht: