“Merci om voor me op te komen”

pilootprojecten
Openbaar domein

De stad heeft maandag haar nieuwe campagne Merci om voor me op te komen voorgesteld in de Stadsfeestzaal. De actie kadert binnen het geheel van Allemaal Antwerpenaar en moet mensen aanzetten om in te grijpen wanneer ze als omstaander in contact komen met racisme, discriminatie of intimidatie.

Schepen van Gelijke Kansen, Integratie en Inburgering en Samenlevingsopbouw Karim Bachar (Vooruit) en schepen van Communicatie Erica Caluwaerts (Open Vld) lichtten de campagne toe op het middenplein van de Stadsfeestzaal onder een installatie waar bezoekers de komende weken verhalen kunnen lezen en beluisteren van Antwerpenaren die te maken kregen met discriminatie, racisme of intimidatie.

“Het thema dit jaar is Merci om voor me op te komen, waarmee we omstaanders willen bedanken die ingrijpen wanneer ze iets zien gebeuren dat niet door de beugel kan. Met onze campagne hopen we Antwerpenaren aan te sporen om hetzelfde te doen. Op die manier maken we van onze stad een plaats waar iedereen zich thuis en veilig voelt, ongeacht leeftijd, gender, religie, afkomst of wat dan ook. We zijn allemaal anders, maar wel allemaal Antwerpenaar”, aldus Bachar.

Actie kadert binnen groter geheel

De nieuwe campagne volgt op twee voorgaande acties die eveneens kaderden binnen de grote koepel van Allemaal Antwerpenaar. Zo bond Allemaal anders maar allemaal Antwerpenaar de strijd aan tegen discriminatie en riep de stad in december 2021 jongeren op om op te staan tegen seksuele intimidatie.

Met haar nieuwe campagne wil de stad Antwerpenaren actief betrekken om de boodschap te verspreiden. “Wanneer inwoners iets zien dat niet door de beugel kan, moeten ze de verantwoordelijkheid voelen om in te grijpen”, vertelt schepen Caluwaerts. “Op die manier bouwen we aan een stad waar iedereen zichzelf kan zijn. Vandaar ook de merci: bedankt om de moed te hebben om je als omstaander uit te spreken en tussen te komen als je getuige bent van ongeregeldheden.”

Om de campagne kracht bij te zetten, ging de stad op zoek naar verhalen van inwoners die geconfronteerd werden met discriminatie, racisme of intimidatie. In vijf verschillende podcasts getuigen vijf mensen over het moment waarop zij ermee in aanraking kwamen. Onder meer Hanna de Bakker (38) en Jonas Coone (21) doen hun relaas. “Ik ben blij dat ik m’n schouders mee onder dit project kan zetten”, vertelt Hanna. “Er is nog te veel discriminatie in deze wereld. Ik maak het drieledig mee: ik ben van vreemde origine, heb een beperking en ben dan ook nog eens een vrouw. Dit thema ligt me dan ook na aan het hart.”

De Bakker is strijdvaardig en hoopt dat de campagne iets zal opleveren: “Er zijn genoeg mensen die al reageren als ze zien dat een ander iets overkomt, maar er zijn er ook nog te veel die de reflex niet hebben. Ik hoop dat de campagne hen zal bereiken.”

Coone is dezelfde mening toegedaan, maar vermoedt dat de campagne het een en ander teweeg zal brengen. “Ik hoop dat de campagne zijn nut zal bewijzen. We hebben er allemaal met hart en ziel aan gewerkt en het resultaat mag er dan ook zijn. De podcasts zijn een aaneenschakeling van prachtige verhalen en zitten goed in elkaar. Mensen die vergelijkbare verhalen hebben als wij, zullen zich hopelijk niet langer alleen voelen.”

De podcast werd aan elkaar gepraat door acteur Stefaan Degand. Hij was blij dat hij op die manier een rol kon spelen in de campagne. “Voor mij was het evident om hieraan mee te doen. Ik vind het belangrijk om met nieuwsgierige open blik naar de andere te kijken en te luisteren naar zijn verhaal en daar iets mee te doen. Als je openstaat en nieuwsgierig bent, gaat er toch vaak een nieuwe wereld open”, zegt Degand.

Deel dit bericht: