Stad Antwerpen start JINC-project

pilootprojecten
Openbaar domein

In de stad Antwerpen verlaat een op vijf jongeren het secundair onderwijs zonder kwalificatie. Vroegtijdig schoolverlaten zorgt ervoor dat jongeren moeilijker aansluiting vinden op de arbeidsmarkt. Daarom start de stad in vier scholen een samenwerking met JINC vzw. Het project moet ervoor zorgen dat jongeren beter begeleid worden in hun studiekeuze en succesvol kunnen doorstromen naar de arbeidsmarkt.

In samenwerking met JINC wil de stad jongeren doorheen hun volledige schoolloopbaan laten kennismaken met de verschillende mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Daarmee wil ze preventief inzetten op het verminderen van vroegtijdig schoolverlaten en jongeren beter begeleiden naar de arbeidsmarkt. Via stages en sollicitatietrainingen zullen jongeren kunnen kennismaken met een breed gamma aan jobmogelijkheden, om op die manier hun eigen interesses te ontdekken. Het traject moet jongeren beter begeleiden naar een goede studiekeuze en zorgen voor een betere doorstroming.

“Jongeren hebben nood aan perspectief”, zegt schepen voor onderwijs Jinnih Beels. “Alleen op die manier hou je hen ook gemotiveerd doorheen hun leerloopbaan. Door hen tijdig en actief te laten proeven van de verschillende toekomstmogelijkheden, prikkelen we hun interesses en inspireren we hen in het ontwikkelen van hun ambities.”

Er worden trajecten uitgerold op vier scholen van het basis- en secundair onderwijs. In het basisonderwijs gaat het om ‘bliksemstages’, waarbij leerlingen via doe- én kijkstages in bedrijven kunnen kennismaken met verschillende toekomstmogelijkheden. Voor de secundaire scholen gaat het om sollicitatietrainingen in samenwerking met bedrijven. Deze trainingen worden gegeven door bedrijfsleiders en HR-professionals, met intensieve coaching van JINC.

“Deze stages en sollicitatietrainingen geven jongeren een realistisch idee van wat het betekent om de stap naar de arbeidsmarkt te zetten. Dat motiveert hen om een kwalificatie te behalen en daardoor zullen ze dus ook een bewustere en gerichtere studiekeuze kunnen maken”, aldus schepen Beels.

De samenwerking is ook interessant voor scholen en leerkrachten, die hun opleidingen en competenties aan de toekomst kunnen koppelen. Daarvoor zet JINC niet alleen in op de ondersteuning van de individuele leerling, maar ook op het versterken van leerkrachtenteams en scholen.

Met een bevraging van alle partners voor en na het traject, zal het project geëvalueerd worden om na te gaan hoe de schoolloopbanen van leerlingen verrijkt en versterkt werden.

Deel dit bericht: